Tuesday, August 17, 2010

PENYAKIT YANG DIBAWA OLEH WARGA ASING.

Ekonomi malaysia berkembang dengan pesat. projek pembagunan berjalan dengan lancar. hal ini mewujudkan peluang pekerjaan. namun begitun peluang ini di manfaatkan oleh perkerja asaing.kedatangan mereka di katakan telah membawa masalah yang serius iaitu vairus penyakit terutamanya penyakit berjangkit.



Buruh asing yang masuk secara izin dikehendaki menjalankan pemeriksaan kesihatan terlebih dahulu. Namun mereka yang masuk melalui 'lorong semut' tidak berbuat demikian. Hal ini kerana mereka sudah tahu bahawa mereka tidak akan lulus pemeriksaan tersebut.Kebanyakkan mereka yang datang ke negara kita berasal daripada kawasan yang mundur dan tidak tahu menjaga kesihatan dan kebersihan.



vairus yang sering dibawa oleh pendatang asing ialah penyakit AIDS.Penyakit ini boleh menyebabkan vairus HIVdi mana perkongsian jarum suntikan bagi penagih dadah.Vairus HIV juga boleh merebak apabila penghidap HIV melanggan pelacur. Terdapat pendatang asing wanita yang menjadi pelacur. Hal ini mempercepatkan lagi penyebaran vairus ini.



Penyakit TIBI juga meningkat selepas kedatangan pendatang asing yang tidak terkawal.Hal ini kerana mereka tidak tahu menjaga kebersihan.Penyakit TIBI dibawa oleh vairus TIBI.Penyakit ini menyerang organ badan seperti tulang,otak,kulit dan sebagainya.Penyakit ini mudah merebak ia hanya melalui udara sama ada batuk dan bersin.



Pendatang asing yang datang secara haram mendirikan rumah secara haram di tanah milik karajaan.Hal ini akan menyebabakan pelbagai penyakit timbul.Kerana saluran perparitan yang tidak terurus.Antaranya demam denggi yang disebabkan oleh nyamuk AEDES. Nyamuk aedes betina yang menyebabkan demam denggi berlaku.Hal ini kerana banyak air bertakung yang boleh meyebabkan pembiakan nyamuk berlaku. Selain itu juga, peningkatan penyakit lain juga barlaku iaitu demam kepialu,taun dan sebagainya Hal ini amat membimbangkan kerana kerajaan terpaksa mengeluarkan kos untuk mengubati penyakit tersebut.



Jelaslah bahawa kedatangan pendatang asing tampa terkawal akan mendatang masalah kepada negara dan rakyat secara amnya.Walaupun kita memerlukan tenaga buruh asing untuk pembagunan negara.Namun tidak semestinya rakyat dan negara menjadi taruhan.

No comments:

Post a Comment